De specialisten van onze klantenservice zijn op werkdagen van 8.30 tot 16.30 bereikbaar op 0800-0201886

Zo hou je je dit jaar echt aan je goede voornemens

Het nieuwe jaar is net begonnen en je denkt waarschijnlijk net als wij aan al je goede voornemens. Helaas zijn de meeste goede voornemens vaak van korte duur. Zodra de motivatie van begin januari begint te vervagen, verdwijnen ze steeds meer naar de achtergrond. Echter, met de juiste mindset blijf je gemotiveerd. Door nu al na te denken over hoe je je aan je goede voornemens gaat houden, heb je gegarandeerd succes. Goede voornemens, hoe zorg je ervoor dat je ze volhoudt? Met de juiste mindset blijf je gemotiveerd, ook als januari al lang voorbij is. We delen graag 5 tips & tricks om je goede voornemens dit jaar Ă©cht vol te kunnen houden.

  1. Maak je doelen realistisch
    Je voorkomt een mislukking (en het vervelende gevoel dat daarmee gepaard gaat) door je doelen haalbaar te maken. Helaas, als je nog nooit hardgelopen hebt, kun je niet na een week trainen een marathon lopen. En een nieuwe crème zal je huid niet veranderen na twee weken gebruik. Maak doelen waarvan je weet dat je ze binnen een redelijke termijn kunt bereiken.
  2. Begin met één klein doel 
    Begin bescheiden en maak van elk stapje een gewoonte. Als het je doel is om dit jaar gezonder te gaan eten, begin dan met een kleine verandering. Eet bijvoorbeeld bij het ontbijt meer eiwitten en minder suiker. Zodra dat een gewoonte is, kun je weer een klein doel toevoegen. En dan nog een, totdat je uiteindelijk je einddoel bereikt en het een blijvend onderdeel van je leven is geworden.

  3. Vertel het iedereen
    Laat je vrienden en familie weten dat je een doel hebt gesteld of deel het op sociale media. Je voelt je zo niet alleen gesteund maar ook verantwoordelijker. Als je dit jaar bijvoorbeeld wilt stoppen met roken of minder wilt snoepen, kan het vertellen aan je vrienden en familie er voor zorgen dat ze je niet steeds sigaretten of gebak aanbieden. 

  4. Maak een tijdlijn voor je doel 
    Het duurt meestal ongeveer 90 dagen om een gewoonte op te nemen in je leefstijl (of er mee te stoppen). Net zoals we die twintig minuten cardio opsplitsen in 4 keer 5 minuten om er makkelijker - en voor je gevoel sneller - doorheen te komen, kun je ook je doelen opsplitsen. Dat doe je door het doel in een tijdlijn onder te verdelen in kleinere doeltjes. Dit helpt je niet alleen op schema te blijven, het geeft ook focus en maakt het voor je gevoel veel makkelijker. Zo bereik je het einddoel op je sloffen. En wat is nu eigenlijk 90 dagen, dat hou je toch makkelijk vol? 

  5. Vier je overwinningen, zowel groot als klein
    Ga met je geliefden een weekendje weg. Koop iets speciaals voor jezelf. Drink champagne. Of bel gewoon je vrienden om hen het nieuws te vertellen. Alles is leuker als het afgesloten kan worden met een feestje. En bedenk dat het vieren van de kleine overwinningen je kan helpen om gemotiveerd te blijven (en het jaar erna weer de grote doelen te bereiken).