De specialisten van onze klantenservice zijn op werkdagen van 8.30 tot 16.30 bereikbaar op 0800-0201886

RS552_OSL_Silke_OTO6151_W-Article_1140x600.jpg

Zorg goed voor jezelf

De herfst is nu echt in volle glorie aanwezig: minder daglicht en de dagen worden korter waardoor het lijkt alsof we minder tijd hebben. Nu is het nog belangrijker om wat tijd vrij te maken voor 'zelfzorg' om je batterijen op te laden. Het is belangrijk om jezelf af en toe voorrang te geven zodat je voor alles en iedereen om je heen kunt zorgen. Self-care is een kleine investering met een groot rendement. Voor sommigen is het misschien mediteren, anderen gaan hardlopen of een boek lezen. Het belangrijkste is dat je je houdt aan de afspraak die je met jezelf maakt - zeg maar op dezelfde manier waarop je een afspraak met een vriend of vriendin nakomt - en dat het een afspraak is waar je op de een of andere manier profijt van hebt.

Dit najaar zijn onze favorieten...

We hebben een aantal van onze favoriete self-care activiteiten voor dit najaar op een rijtje gezet:

● Laat je innerlijke Marie Kondo vrij en ruim je huis op. Zo'n regenachtige dag is jouw teken dat je nu de lades en kasten waar je zo lang over hebt nagedacht moet opruimen (geloof ons, we hebben allemaal van die rommelige kasten). Het brengt orde in je hoofd en er komt energie vrij.

● Regel een koffiedate met een vriend(in). Doe het gewoon! De dagen en weken vliegen voorbij en je zult nooit spijt hebben van een gezellige inhaalslag met een vriend of vriendin. Het hoeft ook helemaal niet zo lang te duren. Probeer ons rode biet latte-recept en nodig iemand uit.

● Spa-zondag. Doe het goed en verzamel eerst alles wat je nodig hebt. Maak de badkamer schoon, steek kaarsen aan, zet een ontspannende playlist op, neem een lekker bad of stap onder de douche - waar je eindigt met een ijskoude douche van 30 seconden. Om de koude schrik te verzachten breng je vervolgens een gezichtsmasker aan, een bodylotion en een haarmasker, gevolgd door een korte manicure. Op maandag voel en zie je er gegarandeerd fris en energiek uit en ben je klaar voor een nieuwe week.

● Vrijdag bloemendag. Is het grijs en regenachtig buiten? Maak het dan binnen gezellig. Een vers boeket brengt meteen een glimlach op je gezicht en je verdient het gewoon. Het helpt je ook meteen herinneren dat je goed bezig bent iedere keer dat je naar de bloemen kijkt.

● Meditatie. Als je een beginner bent en hulp nodig hebt om aan de slag te gaan, zijn er veel gratis apps die je kunnen begeleiden (bijvoorbeeld Insight Timer). Je hebt er echt baat bij om je hoofd een time out te geven en goed te ademen.

● Lees een boek. Ga op een fijne plek zitten, zet een kopje groene thee voor jezelf, breng een vochtinbrengend gezichtsmasker aan en stap in je fictieve wereld (en leg je telefoon in een andere ruimte...).

● Plan een ontspannende serie- of filmavond voor jezelf. Zorg dat er een zacht dekentje klaarligt, brand je favoriete geurkaars, snij gezonde snacks, zet thee en houd pure chocolade bij de hand.

● Blader door foto's op je mobiele telefoon en stel een fotoboek samen. Misschien wordt dit het eerste kerstcadeau van je lijstje? Hoe dan ook is het een leuke manier om het jaar tot nu toe in beeld langs te zien komen (en ook meteen de fotomap van je telefoon op te ruimen).

● Doe iets aardigs voor anderen. Stuur een kaartje met een leuke tekst, ga langs met een kopje koffie of nodig iemand uit voor een wandeling of diner. Een klein gebaar kan echt zoveel voor iemand betekenen.

● Maak een lijst van alles waar je dankbaar voor bent. Je hoeft het niet eens op papier te schrijven, het in je hoofd 'opslaan' is ook goed. De lijst met dingen om dankbaar voor te zijn is altijd langer als we er aandacht aan besteden. En het is altijd een goed idee om jezelf af en toe aan de goede dingen te herinneren.

● Lach naar jezelf in de spiegel. Zeg iets aardig tegen jezelf en lach. Je zult zien, het is onmogelijk om niet nog eens terug te glimlachen.

● Geniet van de natuur. Neem een lunchpakket mee en iets warms te drinken. Geniet ervan in de prachtige en frisse herfstnatuur - met of zonder vrienden.

● Oefen mindfulness. Het vereist training om in het huidige moment te zijn, maar het is ongelooflijk fijn om alle oude gedachten en alle stress voorwaarts in de tijd los te laten. De kwaliteit van het hier en nu zal veel beter zijn. Verspil daarom geen energie aan de dingen waar je nu niets aan kunt doen.

● Plan de rest van het jaar. Denk terug aan het jaar tot nu toe. Is er iets wat je graag gedaan zou hebben voordat het jaar voorbij is? Misschien moet je er nu prioriteit aan geven. Je kunt er ook voor kiezen om het van je to-do-list te verwijderen of om het naar volgend jaar te verplaatsen.

● Ga door je garderobe en stel een speciale outfit voor de herfst samen. Er zijn gegarandeerd veel leuke combinaties die je nog niet eerder hebt geprobeerd. Misschien heb je toch geen nieuwe blazer nodig? 😉 Het samenstellen van outfits maakt je ochtenden ook minder stressvol. En we zouden allemaal moeten proberen om minder te stressen, het is niet goed voor je gezondheid of je huid.

● Zeg eens nee. Soms is nee zeggen tegen anderen ja zeggen tegen jezelf. En dat is helemaal prima. Pas goed op jezelf en geniet van een mooie, verfrissende en happy herfst.