Let op: Het is op dit moment erg druk bij onze klantenservice vandaar dat het wat langer kan duren voordat we je te woord kunnen staan of je e-mail beantwoorden. Onze excuses voor het ongemak!

OSL_WA_Lottery_Cecilie_1140x600_0622_NO.jpg

Jubileum interview

Meet the founder!

Het is alweer vijf jaar geleden dat Oslo Skin Lab The Solution™ lanceerde in de Scandinavische landen en sindsdien is er veel gebeurd. Hier vertelt de oprichter en CMO, Cecilie Nordstrøm, over het proces rond de oprichting van het merk - en een beetje over de obstakels op de weg - plus wat er in het verschiet ligt voor de toekomst

De jacht op ingrediënten met een bewezen effect

De droom om een ingrediënt te vinden dat zou kunnen helpen tegen huidveroudering begon al in 2015, aangedreven door het feit dat Cecilie zelf zich bewust werd van verschillende tekenen van veroudering bij haarzelf. Ze had op dat moment al uitgebreide ervaring opgedaan omdat ze werkte met gezondheidsproducten en daarom wist hoeveel effect het regelmatig consumeren van bepaalde voedingsstoffen op iemand heeft. Het probleem was dat de cosmeticaindustrie niet zulke strenge regelgeving heeft als bij gezondheidsproducten gangbaar is. Er was weinig diepgaand onderzoek op dit gebied beschikbaar en het kostte dus tijd om een ingrediënt te vinden met een bewezen effect.

Cecilie Nordstrøm: 'Er kwam een moment dat we de zoektocht bijna wilden opgeven. Er zijn tientallen ingrediënten die beweren effect te hebben maar die zijn alleen 'bewezen' door testgroepen. Het is natuurlijk mogelijk dat veel van deze producten echt een verbetering van de huid laten zien. Maar het bewijs is niet solide genoeg als een ingrediënt niet de 'gouden standaard' in onderzoek heeft ondergaan: dat wil zeggen placebo-gecontroleerde, dubbelblinde en gerandomiseerde onderzoeken. Dit is dezelfde methode die je gebruikt bij het onderzoeken van medicijnen. Je houdt er dan rekening mee dat er veel dingen zijn die de kwaliteit van de huid kunnen beïnvloeden; niet in het minst hoe je zelf het effect van een behandeling beoordeelt.'

In januari 2017 kon dan eindelijk The Solution Beauty Collagen worden gelanceerd met gehydrolyseerde collageenpeptiden die in een gepatenteerd proces het collageen bepaalde eigenschappen geven. Het resultaat van verschillende solide onderzoeken die werden uitgevoerd, lieten er geen twijfel over bestaan: de regelmatige inname van deze collageenpeptiden heeft echt een vertragend effect op de huidveroudering.

RS138_OSL_solution_12849_W-Article_1140x600.jpg

Van anti-aging naar slow-aging

Cecilie Nordstrøm: 'Ik was echt trots toen we het product lanceerden, omdat ik voelde dat we iets presenteerden dat ontbrak in de jungle van opties die beschikbaar zijn voor de huid. The Solution™ heeft eigenschappen die opvallen. Het is namelijk een natuurlijk ingrediënt dat natuurlijke resultaten geeft en supergemakkelijk te gebruiken is. Het is gewoon een geweldig alternatief voor degenen die net als ik zijn, die zoveel dingen juist meer zijn gaan waarderen door het ouder worden. En die zelfs van haar of zijn lachrimpels houden maar die ook zullen toegeven dat ze minder dol zijn op dat wat je er uitgeblust, dof en moe uit laat zien. In dit verband hebben we daarom de term 'slow-aging' gelanceerd omdat we vinden dat dit correcter en eerlijker is dan praten over anti-aging. We kunnen en willen de tijd niet volledig terugdraaien. We zijn ook gestart op het juiste moment. De jaren hiervoor lag de nadruk op meer invasieve alternatieven die niet voor iedereen geschikt of betaalbaar zijn. De trends gaven al deze richting aan en veel mensen raakten geïnteresseerd in huidverzorging die natuurlijkere resultaten geeft. Oslo Skin Lab werd dan ook met veel enthousiasme ontvangen door deze mensen.'

OSL_Grey_Slow_aging_W-Article_1140x600.jpg

Voor- en nabeelden

Na de lancering ging het team op zoek naar influencers en ambassadeurs om The Solution™ te testen. De bestaande onderzoeken waren solide maar Cecilie wilde zelf manieren vinden om resultaten te kunnen meten. Kan het effect bijvoorbeeld worden weergegeven met voor- en nabeelden? Dit idee vormde de basis voor een samenwerking met de Oslo Skin Care Clinic die beschikte over een VISIA huidscanner. Dit is een geavanceerd fotosysteem dat wordt gebruikt voor een grondige huidanalyse en zowel de hoeveelheid als de diepte van rimpels kan meten. Een van de eerste influencers in Noorwegen was het 'testkonijn' en de opwinding was groot. Zou je echt een meetbare verbetering kunnen krijgen na acht weken The Solution™ te gebruiken? Cecilie Nordstrøm: 'Ik moet toegeven dat ik zenuwachtig was. Het hele plan was volledig transparant. Ze deelde voorfoto's met haar volgers en beloofde na acht weken terug te komen met nafoto's. Het was echt een enorm risico want ze zou ook juist een slechtere huid kunnen krijgen. Maar het was zo belangrijk voor mij om echt te weten dat we konden vasthouden aan wat we beloofden. Dus de opluchting die ik voelde toen ze kon wijzen op meer dan 30% vermindering van de rimpeldiepte.... ik zal het nooit vergeten. Bovendien waren er verschillende personen aan het testen en één voor één kwamen ze terug met vergelijkbare resultaten. Toen wist ik het zeker: dit collageen heeft bijzondere eigenschappen en het werkt! Het zijn natuurlijk de wetenschappelijke onderzoeken die het echte bewijs leveren maar het was leuk om te zien dat iedereen die een VISIA huidscan onderging, ook echt effect van het product te zien kreeg. De een wat meer dan de ander natuurlijk en sommigen moesten het wat langer gebruiken, maar uiteindelijk kon niemand het verschil tussen de een of de ander meten.'

RS72_Solution_9853_W-Article_1140x600.jpg

Met succes komt ook kritiek

Cecilie Nordstrøm: 'Ik was dan ook oprecht verrast toen we voor het eerst kritiek kregen op ons product en ik vond het jammer dat de critici zich duidelijk niet hadden ingelezen in de documentatie die de door ons genoemde resultaten ondersteunde. We hebben echt solide bewijs voor wat we vermelden in onze communicatie en we onderscheiden ons daarmee positief in de markt. Daarnaast ontdekte ik ook dat er een soort van psychologisch mijnenveld aan verbonden is: er zijn mensen die kritiek hebben op anderen die hun best doen om er goed uit te zien, ondanks hun toenemende leeftijd. Zou je iemand aanraden om bijvoorbeeld te stoppen met sporten of te stoppen met het poetsen van zijn tanden? Nee toch?' Gelukkig zijn de critici in de minderheid, ook al schreeuwen ze hard.

OSL_awards_stories_1140x600_1121.jpg

Het aantal trouwe klanten die zelf het effect hebben ondervonden, neemt voortdurend toe. In vijf jaar tijd is Oslo Skin Lab erin geslaagd een succes te worden in 10 verschillende landen en er zijn er nog veel meer landen onderweg. The Solution™ is genomineerd voor diverse beauty awards en won vele prijzen van internationale titels zoals Harper's Bazaar, Vogue, Cosmopolitan en de Dutch Beauty Award. Cecilie Nordstrøm: 'We zijn een sterk team en hebben gewoon goede mensen in het team maar alleen een solide, effectief product kan een dergelijke groei in vijf jaar doormaken. Daar ben ik 100% zeker van.'

Nieuwe productlanceringen en de toekomst

Wat gaat er na deze vijf jaar met Oslo Skin Lab gebeuren? Naast de geografische verspreiding staan er voor najaar 2022 nieuwe productlanceringen gepland. Een andere focus is om meer te doen voor loyale leden. Er worden samenwerkingen opgezet met bedrijven die merken hebben waarvan we denken dat velen er in geïnteresseerd zullen zijn en we hopen dergelijke producten bijvoorbeeld heel aantrekkelijk geprijsd aan te kunnen bieden. In verband met ons vijfjarig jubileum zullen we de rest van het jaar ook maandelijks loten uitdelen aan alle leden. In deze loterij kun je echt mooie prijzen winnen. Maar het grootste evenement dit jaar is de lancering in Amerika. Ondanks grote concurrenten in de markt, heeft het merk al veel belangstelling gewekt vanwege de verantwoording en het bewezen effect. 'Ik had niet trotser kunnen zijn. Ik had echt niet gedacht dat we in zo'n korte tijd grote delen van Europa en nu ook de Verenigde Staten zouden veroveren. In veel opzichten heb ik het gevoel dat het nu pas echt begint...', zegt oprichter en CMO Cecilie Nordstrøm.